Uvádím některé z nich: (Rozhodnutí podepisuje náměstek Mgr. Václav Picl)
1. Odkaz na nedostatečné stanovisko kraje: "Rada města uvedla, že ke zřízení školy nemá námitek. Se žádostí však nevyjádřila jednoznačný souhlas."
2. "Důvody ke zřízení školy se neopírají o demografický vývoj dané oblasti."
3. "Žádost není v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání." Za hlavní cíl považuje MŠMT posouzení dostatečnosti či nedostatečnosti volných kapacit ve státních školách.
4. "Síť stávajících státních škol je zárukou, že postačí očekávanému nárůstu žáků."
Situaci vnímám jako vážnou, alarmující a nebezpečnou.
Podporu soukromým školám je možné vyjádřit v petici "Za vznik a rozšiřování malých, inovativních škol."
OTEVŘENÝ DOPIS MINISTRYNI ŠKOLSTVÍ
Vážená paní ministryně,
ministerstvo, které zastupujete, zvyšuje v tomto roce počet zamítnutých žádostí nově vznikajících škol, přestože (dle mých informací) splňují zákonem stanovené podmínky. Další žadatelé na vyrozumění čekají, ačkoliv zákonem stanovená lhůta pro vyrozumění uplynula. Někteří vědí o zamítavém stanovisku prostřednictvím nahlížením do spisu a na vyrozumění také čekají. Kromě toho dochází k zamítání žádosti o rozšíření kapacity již fungujících škol. Podle mých informací se to týká kolem čtyřiceti žadatelů.
Vyjadřuji tímto svůj nesouhlas a prosím Vás o prověření stávající situace.
První inovativní školy v ČR vznikly před 27 lety. Škola Hrou, kterou jsem dvacet let spoluvytvářela a vedla, byla jedna z nich. Nejstarším absolventům je přes třicet let, stávají se rodiči a mnozí z nich chtějí pro své děti podobnou školu, jakou sami navštěvovali. A takových na školním trhu moc není. Zvyšující se množství žadatelů vnímám jako jasné vyjádření nespokojenosti části rodičů s nabídkou škol stávajících. Znám skupiny rodičů, kteří se snažili vést dialog s vedením školy v místě, kde žijí. Někteří našli prostor pro spolupráci a stávající prostředí společně kultivují, jiní neuspěli. To je vedlo k potřebě založit školu vlastní.
Založení nové školy je dlouhodobý závazek, který vyžaduje odhodlání, odvahu, energii, čas a finanční prostředky. S některými nově vzniklými školami jsem v profesním kontaktu, a tak mám možnost vidět, jakým způsobem pečují o vztahy s dětmi, učiteli i rodiči. Ve větší míře jsou to školy s malým počtem dětí, kde si děti učivo osvojují přirozeně a se zájmem. Chyba je pro ně vítanou výzvou a každý z nich má možnost zažívat úspěch. Jsou vedeny k samostatnosti a zodpovědnosti. Mohou být samy sebou a pokud se děje něco nepříjemného, nejsou trestány, ale učí se hledat východisko. Jsou inspirací, obohacením a doplňkem k tradičnímu proudu.
Mrzí mne, že je na tyto školy pohlíženo jako na nevítanou konkurenci. Podle mne naopak přispívají k proměně školního prostředí tam, kde vývoj nestíhá požadavky doby. Čím více inovativních škol vznikne, tím rychleji vejde do kolektivního vědomí nový „standard školy“. Až k tomu dojde, počet inovativních škol se přirozeně ustálí.
Vážená paní ministryně, žádám Vás, abyste prověřila všechny již zamítnuté žádosti a dohlédla na to, aby ty, které splňují zákonem dané podmínky, byly zařazeny do Registru sítě škol a bylo jim umožněno kvalitou poskytované služby prokázat, zda na trhu obstojí či nikoliv.
Ivana Málková, spoluzakladatelka, učitelka, ředitelka a majitelka Školy Hrou
(v letech 1991-2010)
V Praze dne 20.3.2017